Ikonografia Matky Božieho milosrdenstva nie je jednoliata, má rôzne podoby, ktoré závisia nielen od doby, ale aj od častí Európy a miesta, kde sa uctieva Máriino milosrdenstvo. Na Západe bol od 13. storočia veľmi populárny obraz Mater Misericordiae s ochranným plášťom, pod ktorým sa skrývali predstavitelia cirkevnej hierarchie, rôznych miest, reholí (predovšetkým cisterciánskych kláštorov), františkánskych bratstiev a iných komunít. Jej obrazy bolo možné nájsť v kostoloch, na zástavách, v kláštoroch, pečatiach alebo drevorezbách. Tento ikonografický koncept Mater Misericordiae prežíval v zjednodušenej podobe až do 18. storočia.
Na Východe bola myšlienka Mater Misericordiae známa ako Pokrov alebo Pokrova so šatkou alebo ochranným plášťom, ktorým chránila tých, čo sa utiekali pod jej ochranu. Mária ho držala sama v rukách alebo anjeli ho rozprestreli nad mestom alebo komunitou, ktorú chránila. Ikonografia a liturgia Pokrovu Bohorodičky bola spojená s videním sv. Andreja Šialeného v kostole v Blacherne: v skupine svätých sa mu zjavila Mária a po modlitbe pred oltárom roztiahla plášť ako znak starostlivosti o ľudí. V tomto kostole sa uchovával jej plášť ako vzácna relikvia. Pri uctievaní tejto relikvie vznikla myšlienka ochrany Božej Matky, ktorá prežila dodnes.
Postupom času sa k úcte Mater Misericordiae na Západe pridávali nové motívy – Mária ako ochrana pred Božím hnevom, ktorá tiež zmenila ikonografiu. Mária už bola zobrazená bez ochranného plášťa, ale ako tá, ktorá láme šípy Božieho hnevu. Spočiatku boli na pozadí jej postavy viditeľné miesta, ktorých sa mal dotknúť Boží hnev, potom ostala len postava Márie, ktorá v rukách láme šípy Božieho hnevu. Tento ikonografický typ v maľbách a sochách Máriinho milosrdenstva v 17. storočí rozširovali piaristi. V Poľsku je známy pod menom Matky Božej milostivej, ktorá bola od roku 1664 varšavskou samosprávou uznaná za patrónku mesta.
Od 17. storočia je Matka Božieho milosrdenstva uctievaná aj v obraze z Ostrej Bramy. Predstavuje Máriu vo chvíli zvestovania, ako prijíma do svojho lona Božieho Syna – vtelené Milosrdenstvo alebo hovorí „fiat“ pod krížom, čo je naznačené gestom rúk na jej hrudi. Obraz sa preslávil milosťami a živou úctou k Máriinmu milosrdenstvu, a preto bol v roku 1927 korunovaný a kaplnka vo vilniuskej Ostrej Brame sa stala najslávnejším sanktuáriom Matky Božieho milosrdenstva v tejto časti Európy, a to nielen pre katolíkov.